En stund av maktlöshet

Idag har då dagen D vart, dagen då jag gjorde min riskutbildning ute på Gillinge.

Dagen började som alla andra dagar med att man gick upp runt 04.30 för hinna med alla morgonens göromål innan man måste hasta iväg till jobbet.
Dem 3 timmarna på jobbet flöt på utan några större problem och kunde lämna jobbet med relativt nöjd.
Nu var det dags att foort ta sig hem så man han fixa i ordning allt innan man ännu en gång måste hasta iväg, denna gång bar resan utanför tullarna, till Gillinge Halkbana närmare bestämt, för nu var det dags för att gå igenom min riskutbildning.
Jag kom dit ungefär 20min för tidigt så hade gått om tid att slå mig ner och fudnera på vad som skulle hända härnäst, det som hände var att vi alla blev indelade i grupper om 6 personer i varje grupp, fåran grupp fick börja med att gå i den så kallade bilhallen.
I bilhallen hade som riggat upp med 2 saker vo skulle testa, en var att vi skulel få simulera hur en krock i 7km/h kändes, var väldigt glad att vi hade säkerhetsbälte annars hade jag fått jäkligt ont var ett jäkla ryck i hela kroppen när det tog tvärstop.
Den andra saken som tiggat up var en bil som man skulle sätta sig i och läraren skulle vända på den när man satt i, man kände sig väldigt tung och hjälplös när man hängde upp och ner i bilen och bad till gud att bilbältet skulle hålla, vilket den gjorde, läraren berättade seadan att ett bilbälte ska tåla runt 7 ton.
Nästa steg var att gå igenom massa säkerhets grejer som finns på bilarna och varför dem finns och vad dem gör osv, från och med nu ska jag ALDRIG ha lösa saker liggande i bilden när jag kör för dem blir många gånger tyngre vid en krock och dem kommer i rörelse.

Nu var det så äntlgien dags, efter en liten instruktion av vad som skulle ske så fick vi äntlgien sätta oss i bilarna, vi satt 2 i varje bil, vilket var skönt då man blev mer avslappnad.
Vi åkte upp till själva testområdet där det fanns 2 banor, en bana med strävt underlag och en med halt väglag, vi fick börja med att köra 8 Bromningar med olika hastigheter på dem båda väglagen, dem hastigheter vi använde var, 30,50,70 och 100 km/h, på strävt udnerlag var det inga problem alls utan fick enligt mig själv helt okej bromssträckor, nu var det dags att gå över till det hala underlaget och det var en helt annan upplevelse,
i 30 km/h så lyckades jag stanna efter 10m som kan jämföras med 3m på strävt underlag.
När det var daggs att gå upp på 100km/h så var det nästan så man blev religös för aldrig hoppats på något så mycket som jag hoppades att bilen skulle stanna, bilen gled 145m i halt väglag vid 100km/h så var bara att hålla tungan rätt i mun och hålla bilen rak.
Vi fick även köra väåjnings övingar i halt väglag, vilket inte är lätt, körde på alla plaströr som fanns på banan när jag låg i 70km/h men vid runt 50 så lyckades jag någorlunda säkert manövrera bilen.

Efter körningen så var det bara sista delen kvar och det var att se vad som händer när man krokar framifrån och från sidan och med en älg osv, väldigt lärorikt så om jag möter en älg på vägen så ska jag satsa på att träffa den över bakbenen.

Efter det sista momentet så fick man äntligen sitt intyg på att man klarat riskutbildningen.

Efter en lång och mödosam resa tillbaka till stan, vilken jag spenderade stående i bussen så kom jag äntlgen fram och fick sjunka ner en skön t-bane stol och börja den sista etappen på´resan.

Som avslutning så kan jag nämna några saker jag lärt mig idag.

1: ANVÄND BILBÄLTE!
2: lägg inte lösa saker i bilen så som nycklar och mobiler, lägg dem i handskfacket, det blir mycket säkrare så.
3: Kör försiktigt i ALLA väglag, hellre 5 km för långsamt än 5 km för fort.


OVER AND OUT



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0